Esterházy Péter
emlékére
Sorozatunkban arra
keressük a választ néhány felkért író, költő, gondolkodó segítségével, mit is
jelent a mostani Európa, hol van benne a helyünk, és egyáltalán, a politikai és
egyéb változások előidézte, gyors átalakulást mutató világban pontosan mi is
az, hogy európaiság?
Elsőként Pályi Márk írását olvashatják.
Elsőként Pályi Márk írását olvashatják.
Európa nem egy jó hagyomány; hanem egy rossz hagyomány megszelídítése.
Az azonban, hogy ez a hagyomány mennyire nem jó, már csupán a keleti végeken
látszik. Vagyis nálunk, erre, mifelénk. Elvégre a Soá is keleten zajlott le,
hiába ha a központi utasítást az úgynevezett „tengely” középpontjában adták ki.
És ezért itt, keleten látszik még a monoteista hagyomány gyökere igazán. Itt
vannak olyan családok, itt tárulnak föl olyan, a háttérben megbúvó közös,
intézményi és személyes képletek, amelyek visszavezetnek a legelejéig.
Valójában a monoteizmus istene – már abban a formában, ahogy a
judaizmus, később pedig, szinte egy személyben, Ágoston megszelídítette –
kettős: azaz különbözik az oka és a célja. Az istenfogalom (és persze
megélésének) eredete a mélyen belsővé tett zsarnoki uralom skizofréniája, a
pluralizmus hiányával járó súlyos terhelődés, funkciója pedig az általános
emberi kibontakozás mindenkit megillető jogának hangsúlyozása, a pluralizmus
pótlása az egyenlőség elvont eszközével. Jó példa erre az a tétel, amely szerint
Isten az embert a maga képére teremtette. Alkotni dolgokat szokás – az
egyistenhit alapja ugyanakkor pontosan ez: a cselekvés helyett az alkotás. S
különösen ha a magunk képére alakítunk valakit: nincsen annál skizofrénná
tevőbb mozzanat; a másiktól még annak a jogát is megvonjuk, hogy egyáltalán
föltételezhesse saját autonóm
létezését. Miközben ennek a tételnek a gyökere ebben keresendő, a szerepe éppen ellentétes
vele: a kifinomult vallási értelmezés minden emberben I-ten képmását látja és
ezzel teszi elvitathatatlanná az emberi kibontakozásra való jogosultságát.
Európa ezt érte el: hogy a monoteizmus antipluralista, zsarnoki
elnyomását kimagyarázza az emberi jogok alapvető lehetősége felé; Auschwitzcal
azonban kibukott, hogy mi búvott meg az egész alapjainál. Ebből a szempontból
Európa már hiába igyekezett beemelni – jó későn – a plurális politika görög
hagyományát. (Ebben a tekintetben különbséget kell tennünk európai és nyugati
kultúra között – az utóbbi az euroatlanti sávot, nevezetesen Amerika szerepét
jelöli, ahol a pluralizmus valóban teret nyerhetett, és így ez az egyetlen
ország, ahol a szabadság nem jogelvet, hanem mindennapi életmódot jelent.)
Auschwitz földje, vagyis Európa földje elsősorban a keleti föld, ez teszi
kontinuussá, vagyis kontinenssé
azt, amit a Nyugat elért.
Pályi Márk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése