Esterházy Péter emlékére
Sorozatunkban arra keressük a választ néhány felkért író, költő, gondolkodó segítségével, mit is jelent a mostani Európa, hol van benne a helyünk, és egyáltalán, a politikai és egyéb változások előidézte, gyors átalakulást mutató világban pontosan mi is az, hogy európaiság?
Ezúttal Szőllőssy Balázs írását olvashatják.
Hány kerítés, hány identitás
Nem túl kalandos életem számos
véletlen fordulata úgy hozta, hogy számtalanszor kompoztam már át a
Boszporuszon, sok különböző emberrel együtt, a tengerszoroson a földrajzi Európa
és Ázsia között, ami mögött, mélyen a szárazföld belsejében három ország lakói
is még Európa részének tartják magukat – a felette ívelő hidak két oldalán két
nyelven, törökül és angolul is köszöntik a megfelelő kontinensen az átkelőt;
és számtalanszor láttam útitársaim szemében az izgalmat, ami bennem is volt,
amikor először keltem itt át Ázsiába, hiszen onnan, az egyik partról nézve alig
néhány Dunányi a távolság, mégis ott a víz, ami persze voltaképpen nem választ
el semmit: Isztambulban sem ezen az alapon töredezik a város társadalmi
rétegekre, „európaibb” és „kevésbé európai”, mondjuk úgy, „ázsiai” részekre. Az
ázsiai oldalon Kadıköy örmény
templomai, Üsküdar konzervatív muszlim közege, Kuzguncuk és a többi régi görög
halászfalu, amelyek azóta a gazdagok „európai” villáival vannak tele,
ugyanolyan változatosságot mutatnak, mint az európai oldalon Beyoğlu, ahol valaha az európai, és Eminönü,
ahol a török kereskedők laktak vagy árulták portékáikat – és akkor még csak néhány
Boszporusz-parti negyedet ejtettünk szóba.
Nagyrészt ugyanezeknek a
szerencsés véletleneknek köszönhetem, hogy – hol stoppal, hol vonattal, hol
busszal – többször is megfordulhattam a bolgár-török határon, sőt, jó pár év
különbséggel kénytelen voltam kétszer aludni is ott, mikor a bolgár oldalon nem
vett fel senki este; „Európa segglyuka”, így neveztük el az egyik alkalommal a
határfalvat, amit egyébként Andrejev kapitányról,
a bolgár függetlenségi harcok egyik hőséről neveztek el, és ami, bár a fő
közúti tranzitútvonal utolsó európai uniós határállomása, eszméletlen
lepusztultságban leledzett: a szép, rendezett trákiai török települések után
meglehetősen búskomor érzés volt mindig itt átlépni, hogy ne mondjam, „hazatérni”,
„Európába”. Reménytelen tekintetű emberek, üres utcák, rettenetes állapotú
aszfalt, sovány háziállatok, szemlátomást éhes gebék kóborolnak a kidőlt telekkerítések
körül, minden bizonnyal a mai napig. Nem is csoda, hogy nem nagyon akartak
arrafele felvenni stoppal. Azóta megépült az elkerülő, tehát a kedves olvasónak
nem kell félnie, hogy netán a bolgár rögvalósággal találkozna, ha közúton
szeretne eljutni Törökországba – és azóta megépült a kerítés is a határra,
arra a határra is, hogy „megvédjük” „Európát” a befele áramlóktól.
Hasonlóan szerencsés
véletleneknek köszönhetem, hogy néhány éve részt vehettem egy nemzetközi
kerékpárút kidolgozásában, ami az Európát valaha kerítésekkel és határőrlesekkel
kettéválasztó régi Vasfüggöny mentén halad, és aminek a koncepciója éppen az,
hogy ünnepelje a határok eltörlését, és megmutassa Európa népeinek közös
kulturális, történelmi és természeti kincseit; nyomvonala lehetőleg minél több
helyen lépje át a ma már – Magyarországon az utolsó évekig legalábbis részben –
ellenőrzés nélkül átjárható határokat. Ennek a nyomvonalnak ma a déli szakaszán
megint drótakadályok és kerítések nehezítik az átkelést, nemcsak azoknak, akik
messze földről menekülnek, hanem azoknak is, akik egyébként Magyarország
turisztikai céljainak megfelelően kerékpárral, gyalogosan vagy lóháton járnák be a környéket.
Ugyanezen a nyomvonalon, még
néhány száz kilométerrel beljebb „Európában” (vagy „Európa” felé, ez megint
nézőpont kérdése), Hegyeshalmon túl mostanában karózgatják egy újabb építendő
kerítés helyét. Idén augusztusban végigbringáztam a Vasfüggöny-kerékpárút osztrák-magyarhatárszakaszát – a legkisebb, határt átszelő földúton is állt legalább egy osztrák katona, a
legtöbb helyen sátruk is volt, ahol éjszakára meghúzódhatnak, néhol kutyával is
fel voltak szerelkezve. Nem állítottak meg, nem kutattak át, barátságosan
intettek, hogy menjek tovább, pedig eléggé le voltam barnulva. Belegondoltam,
hogy ha szír menekült lennék, megpróbálnám magam biciklis turistának álcázni,
nem is lenne költséges megoldás, egy huszonöt éves túrabiciklivel gurultam a
domboldalakon szétizzadva, egy lerohadt sportcipőben, volt nálam sátor,
hálózsák, a húsz éves biciklistáskámban néhány napnyi ruha, gázfőző, instant
kávé: minden, ami az útra kell. Okostelefon is. Szombathelyi barátom, akivel az
egyik este találkoztam, és akivel együtt dolgoztunk a bicikliút magyarországi
szakaszain, alig akarta elhinni nekem, hogy a határmenti apró vasi falvakban az
emberek már nemigen köszönnek vissza az arra járó biciklisnek, sokan gyanakodva
méregettek csak. „Európa megint valamivel kevésbé otthonos hellyé kezd válni” –
mondta a fejét csóválva, és azt hiszem, ezzel nagyjából minden elmondhatót
elmondott arról, ami mostanában történik.
Európa soha nem pusztán földrajzi
értelemben próbálta magát kerítések (végvárak, paktumok, határőtornyok stb.)
láncolatával meghatározni – de valahogy mindig túlnyúlt az éppen maga által
húzott határokon. Mintha Európa kezéből mindig kicsúszna annak a definíciója,
hogy meddig is tart, és mi fér bele: nemcsak Magyarországon
(Csonka-Magyarországon), Ukrajnában (a
Kárpátalján), Szlovákiában (a Felvidéken), de Litvániában is található olyan
pont, ami saját számítás szerint Európa földrajzi középpontja. Nemcsak az
osztrák-magyar, a magyar-szerb és a török-bolgár, de a török-szír határon is
van olyan kerítés, ami saját bevallás szerint „Európát” védi a „betolakodóktól”
– láttam azt is a saját szememmel.
Európainak lenni, Európában élni – akár átvitt, akár egészen konkrét értelemben
– mindig is identitás, felhasznált és felhasználható örökség kérdése lesz – és
ezt soha nem lehetett, és soha nem is lehet majd elvenni senkitől, legyen az Libanonban
élő örmény vagy AfD-szavazó Berlinben. Én szerencsésnek mondhatom magam, hogy
még nem kérdőjelezte meg senki ezt az én esetemben – de ha így adódna, akkor is
kénytelen volnék az maradni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése