Esterházy Péter emlékére
Sorozatunkban arra keressük a választ néhány felkért író, költő, gondolkodó segítségével, mit is jelent a mostani Európa, hol van benne a helyünk, és egyáltalán, a politikai és egyéb változások előidézte, gyors átalakulást mutató világban pontosan mi is az, hogy európaiság?
Ezúttal Zelei Dávid írását olvashatják.
Ezúttal Zelei Dávid írását olvashatják.
Angliai ösztöndíja idején a
feleségem szeretett volna föladni Magyarországra egy levelet. Mikor sorra
került a postán, megkérdezték tőle: „Inland or overseas?”, mire ő tanácstalanul
hápogott, mert nem Nagy-Britanniába, és nem is az Egyesült Államokba szeretett
volna postázni, hanem haza. Mikor kiderült, hogy Canterburyből nézve már a
Csalagúton át száraz lábbal megközelíthető Calais is kimeríti az „overseas” fogalmát,
nagyjából világossá vált számunkra, miben látja Európa egyik legnyugatibb
országa a legerősebb határvonalat a kontinensen belül: a sós vízben.
A röviden szigetmentalitásként
címezhető jelenség, melyet ez az aprócska történet megvilágít, csak egy az ének és másikok közt fennálló törésvonalak között a mai Európában. Ami közös
e felosztásokban, hogy általában kétpólusúnak képzelik Európát: Kelet vagy
Nyugat, gazdag vagy szegény, keresztény vagy muzulmán(barát), EU-tag vagy nem
EU-tag, orosz- vagy Amerika-párti. Ez több dologra is rávilágít: egyrészt, hogy
túlságosan is szeretjük a bináris oppozíciókat, másrészt, hogy e kétosztatú
Európák nemigen fedik egymást, és nem választják el őket egyértelmű
határvonalak (európaibb-e egy orosz újgazdag, mint egy vidéki francia citoyen? egy molenbeeki drogfutár, mint
egy albán értelmiségi? egy német fajvédő, mint egy multicég balkáni régióért
felelős, montenegrói középvezetője?) harmadrészt pedig, hogy ha mégis egymásra
vetítenénk az így kapott térképeket, az épp aktuális
politikai-gazdasági-társadalmi széljárás alapján pillanatonként
változtathatnánk meg, hol van az igazi
Európa: az, ahová Václav Havel kívánt országával visszatérni a vasfüggöny lehulltakor.
Egy dologban ugyanis még most is
biztosak vagyunk: hogy az európaiság valami jó dolog, s ha Európa veszélyben
van, valami értékes dolog van veszélyben. Mindez távolról sem olyan egyértelmű,
mint amilyennek első látásra tűnik: ha Afrika, Ázsia, vagy épp Latin-Amerika
végromlását éreznénk ily közelinek, aligha szorulna össze a gyomrunk – elég, ha
csak összehasonlítjuk a mindennapos afrikai és ázsiai, vagy a jóval ritkásabb
európai terrorcselekmények sajtóvisszhangját a világban. Ez ugyanakkor nemcsak
azért van, mert mi magunk európaiak vagyunk, hanem azért is, mert Észak-Amerika
mellett Európa imázsa a legvonzóbb a világ földrészei közül. Pedig, ha a
nemzeteket hagyományosan összetartó kapcsokat, a közös anyanyelvet és vallást
nézzük, ez a legkevésbé sem papírforma: a vén kontinens ugyanis mindkét
szempontból jóval heterogénebb, mint mondjuk Latin-Amerika. Mégis, ha
választhatna, alighanem a földlakók jóval magasabb százaléka élne az Uráltól
nyugatra, mint a Río Grandétől délre – a második világháború után intézményi
kereteket kapó európaiság ugyanis nem nyelv- vagy vallás-, hanem értékközösség, mely olyan, nemzetek
fölötti értékeket vall magáénak, melyek származástól, nyelvtől és vallástól
függetlenül elfogadhatóak a kontinens széles tömegei számára. Ami különösen
bravúros, az az, hogy ezek alapvetően negatív
történelmi tapasztalatból építkező pozitív
értékek. A negatív történelmi tapasztalatok túlsúlya persze nem csoda: a
heterogén kistérségek állandóan mozgásban lévő mozaikjaként elképzelhető Európa
évezredek óta az egymással vívott háborúkkal vezeti le társadalmi
feszültségeit. E harcok legszörnyűbbike, a második világháború azonban
elrettentő borzalmaival az egység irányában hatott, mert hosszú évtizedekre
közös akolba terelte Európa báránykáit: egészen a kétezres évek elejéig közös
európai erkölcsi minimum volt, hogy többet
ilyet ne. Az antifasiszta alapokra építkező EU-elődszervezeteknek így
sikerült lassacskán meggyökereztetniük köreikben a demokrácia, az egyenlőség és
a szolidaritás eszméjét: Nyugaton, mint
elvárást, Keleten, mint vágyat.
Most azonban úgy tűnik, hogy
Václav Havellel együtt sokak vágyait fölülírták a realitások: a „visszatérés
Európába” ugyanis valójában nem egy, hanem kétoldalú folyamat volt. Nemcsak a
Nyugat hatolt be Keletre, hanem a Kelet is Nyugatra. A vasfüggöny leomlása,
majd Kelet-Európa jó részének EU-csatlakozása nem csak fél év Erasmus-partit,
szabad munkaerő-áramlást és csaknem végtelen lehívható támogatást hozott
magával a Kelet számára, hanem többsebességes uniót, komplexebb
problémagócokat, és kelet-európai mentalitást is a Nyugatnak. A mentalitások
ugyanis lassú változók: tíz kormány és húsz szövetségi kapitány ideje sem elég
ahhoz, hogy megingasson minket társadalmi beidegződéseinkben. Kelet-Európa,
ahogy a World Value Survey mérései mutatják, mentalitás szempontjából cseppet
sem változott ’89 óta: mi például ugyanolyan állampártiak, bezárkózók,
bizalmatlanok és xenofóbok vagyunk, mint 25 éve; ahogy pedig Vásárhelyi Mária
kimutatta, történelmünket csakis sérelmi alapon vagyunk hajlandóak értelmezni:
a múlttal való szembenézés helyett a hibák áthárításában jeleskedünk, ahogy azt
a német megszállási emlékmű is mutatja. Mi ezt tudjuk vinni az unióba.
Mivel helyzetünk tragikus, de nem
egyedi, jelenleg úgy látszik, hogy Európa az integráció bővítésének határozott
szándékával sem képes áthidalni a határokat – azok ugyanis nem a
fémkerítéseknél, hanem a fejekben kezdődnek. Ha már a kereszténység nevében
lehet gyűlöletkampányt indítani a szemantikailag is elidegenített, migránccsá
lefokozott menekültekkel szemben, ha már a terrorelhárítás és a nemzetbiztonság
felkészületlenségét is büntetlenül ráterhelhetjük azokra is, akik szélsőséges
veszélyhelyzetben egyszerűen csak szeretnének életben maradni, ha egyszerre
gyűlöljük a sarki giroszost és szeretjük a cheltenhami chipsgyárban dolgozó
unokánkat (mindkettő gazdasági bevándorló ám!), akkor épp az európaiság
legszilárdabb alapértéke, a szolidaritás ellen indítunk támadást, melyből az
egész Európa-gondolat kiindult. Nem kéne megvárnunk, míg a kör végül bezárul.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése