Ayhan Gökhan
A hajléktalanság problémájának megoldása Magyarországon máig vitatott és komo-ly dilemma. Míg a hajléktalansággal az
átlagember a lakással és jövedelemmel nem rendelkező, az utcán aludni kénytelen,
mindenét feladó embereket azonosítja, addig a valóság ennél jóval árnyaltabb, s
tény, hogy léteznek olyan otthontalan emberek, akik kiszolgáltatottságukban is tartásukat
megőrizve, kreativitásukat latba vetve igyekeznek fennmaradni. Most induló
sorozatunkban hajléktalan művészeket kerestünk fel, hogy közelebb kerüljünk művészet
és élet náluk magától értetődő szoros kapcsolatához, emellett mélyebben megismerhessük
alkotói motivációjukat. Sorozatunkat Leé József otthontalan költő emlékének ajánljuk. Elsőként a költő, festőművész Dvorcsák Gáborral
készített interjúnkat olvashatják.
Mikor
és hogyan lett hajléktalan?
Valahol mindig is hajléktalan voltam. A hajléktalan
egy eléggé tág fogalom. Sokkal inkább otthon nélkülinek nevezném
magam.
Eredetileg
mi a foglalkozása?
Nincs semmilyen „eredeti” foglalkozásom.
Voltam ugyan konzervgyártó, majd szerkezetlakatos szakmunkás-tanuló,
végeztem toronydaru-kezelő tanfolyamot is, de végül egyiket se fejeztem be.
Hogyan
emlékszik a gyerekkorára?
Édesapám részt vett az ’56-os
forradalomban. 1963-ban szabadult amnesztiával. Időközben édesanyám
elvált tőle.
Emiatt?
Gondolom igen. Abban az időben nyilván
nem nézték volna jó szemmel, ha egy rendszerellenes elítélt
felesége maradt volna. Édesanyám ’64-től különböző nevelőintézetekben dolgozott
nevelőként. Később egy szakmunkásképző intézetben kötöttünk ki Zircen, részben ott,
részben Szegeden végeztem az általános iskola nyolcadik osztályát. Tizennégy éves koromban
állami gondozásba vettek, mint kiderült, édesanyámat nem tartották a nevelésemre alkalmasnak.
Később apám értesült erről, pert indított, és csodák csodája megnyerte. Megszöktem tőle, túl szigorú volt. Nem sokkal ezután egy aszódi javítóintézetbe kerültem. Utána
munkásszállókon éltem, az építőiparban dolgoztam segédmunkásként. Debrecenben összejöttem egy cigánylánnyal, szerelmes voltam, kisebb dolgok miatt a szegedi börtönben is ültem.
Nem voltam komoly bűnöző, inkább csellengő és
gyökértelen, amolyan Villon-féle lázadó. Tagadóan viszonyultam az akkori
rendszerhez és a rendszer kínálta életformákhoz. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy
nem találtam semmi olyat, ami érdekelt volna, mint pálya vagy kiút.
Ebben
az időszakban milyen tervei voltak?
Kicsit az álomvilág, kicsit a befelé
fordulás határmezsgyéjén éltem. Gyerekkorom óta álmodozó voltam, sokat olvastam, könyvtárból
könyvtárba jártam. Rejtő Jenőt, Asimovot, Dumas-t, Jules Verne-t,
Ray Bradbury-t szerettem a legjobban. Budapest-Debrecen és Budapest-Veszprém
között vonaton utazgattam jegy nélkül a csajomhoz, emiatt már húsz
éves koromban komoly tartozásaim keletkeztek.
Úgy
tudom, tud angolul. Hogyan tanulta meg a nyelvet?
1975 körül kezdtem el amatőr módon
angolul tanulni. Filmeket néztem, a nyelvtani részeket némiképp hanyagolva olvastam a nyelvkönyveket. Ez a rendszerváltásig
nem is nagyon változott. Akkoriban már sok angol-amerikai kiadású sci-fi és fantasy könyv elérhetővé vált itthon, amiket
eleinte intenzív szótárhasználattal, később már anyanyelvi szinten olvastam s
olvasom ma is - mostanában például igen sok angolszász verset.
Mikor
kezdett el festeni?
Sorkatonaként.
Minek
a hatására?
Szép kézírásom volt, apámtól tanultam. A
seregben a KISZ-titkár felfigyelt erre, minekután megbíztak a szocialista brigádnapló
vezetésével. Elkezdtem karikatúrákat rajzolni, sikerem volt. Leszerelés után képzőművészeti
szakkörökbe jártam. Egy-két év után már a saját szakköröm vezettem
egy munkásszállón, másodállásban, havi hatszáz forintért, Bálványos Huba
grafikusművész szakmai támogatásával.
Mikor
érezte, hogy megtanulta a szakmát?
Nagyjából 2000-ig tartott, míg alaposan
elsajátítottam.
Abban
az időszakban hol lakott?
A munkásszállások a rendszerváltás után megszűntek.
Egy ideig ismerősöknél húztam meg magam, majd különböző
hajléktalanszállókon tengődtem. Cirka 7 éve, hogy egy normális, térítésmentes bentlakásos szállón élek,
ahol még egy műteremnek használható helyiség is a rendelkezésemre áll. Ott tudok
alkotni, valamint van egy könyvtár – a város másik felén – ahol hétköznap délutánonként a verseimen
dolgozom számítógép segítségével, illetve számítógépes grafikákat is készítek.
Hogyan
érte el, hogy kapjon egy alkalmas helyet a festéshez? Hamar elismerték a
munkáit?
Nos, én már 2006 novembere - decembere
óta szerepelek a „Fedél Nélkül” című újságban képekkel, nem visszhang nélkül, a neten is megtalálhatóak a
munkáim, és még így is csak egy éve mondhatom, hogy megkaptam ezt a lehetőséget. Régebben eleinte egy hokedlin
ülve-kuporodva rajzoltam-festettem, majd egy éjjeliszekrényke tetejére
szerkesztve egy állványt, a szoba egy nem túl jól megvilágított területén dolgoztam.
Mostanában
miket csinál?
Általában részt veszek a „Fedél Nélkül”
utcalapnál már 11 éve futó alkotói pályázatokon. Elég gyakran nyerek, a nem túl extravagáns
szükségleteim többnyire abból fedezem.
Hány
emberhez jut el a Fedél Nélkül?
Kéthetente nyolcezer példányban jelenik
meg és szerencsére el is fogy. Ennél jóval többen is olvashatják. Ha e
számnak akár csak a töredéke stabil olvasó volna, már az is igen jó arány lenne.
Hol
tud, hol szokott enni?
Elsősorban ingyenkonyhán és egy nappali
melegedőben. Kenyérhez például többnyire ott jutok. A szállón minden szobához tartozik egy
konyha, ha van mit, szabadon lehet főzni-sütni.
Térjünk
vissza a képzőművészethez. Adott már el képet?
Igen, adtam, persze nem nagy árakra kell
gondolni. Leginkább az anyag – vakkeret, vászon és minőségi festék az, ami nem túl olcsó
dolog, ritkán is juthattam hozzá - többnyire akár szakadozott-gyűrött csomagolópapírokra, dekorkartonra
festhettem. Az ilyen dolgokat maximum 20-30 ezer forintért lehet eladni, és akkor még nem volt szó arról,
hol és kinek. Nekem nem ez a fontos. Csontváry és Vincent van Gogh művei sem
voltak kelendőek az életükben, ellenben a két nagyszerű művész tette a dolgát.
Tudna
arról mesélni, hogy miért csinálja?
Mert kénytelen vagyok csinálni! Egy
olyan belső kényszer motivál, aminek nem tudok ellenállni. Hány olyan ember lehetett már a
világtörténelemben, akinek nem volt semmi lehetősége arra, hogy megmutassa magát, hogy sikereket
érjen el, és mégsem hagyta abba!
Sok
verset ír?
A versírásban annyira termékeny vagyok,
hogy gyakran a minőség rovására megy. Tudomásom szerint Nagy László eleinte
évente jóval száz fölött írt verset, majd később ötven-hatvanra csökkent ez a szám, míg
aztán mindössze tíz verset, ha írt. Gondolom, később nálam is változhat a
helyzet.
Mindennap
ír és fest?
Általában igen. Sokszor csak vázlatokat,
apró töredékeket készítek, s később visszatérek hozzá. Megtörténik, hogy zsúfolt villamoson,
buszon villan belém egy-egy sor, egész versszak akár, de nincs módom leírni és bőven elfelejtem, mire
előkerül a toll és a papír.
A
nap nagy részét akkor az alkotás teszi ki?
Igen, de azért az olvasás is sok időbe
kerül ám! Talán hibám – talán nem, de képes vagyok
akár egész éjjel olvasni még most is, hatvan évesen, mint egy kiskamasz, reggel
hatig úgy, hogy fél kilenckor kelek!
Honnan
tudja, hogy kész van egy verssel vagy egy képpel?
Soha nem gondolom, hogy kész vagyok, s
elégedettnek is ritkán érzem magam. Vas István jut eszembe,
akinek Browning „Egy
Galuppi-toccata” című verse legalább hat különböző fordításában
jelent meg, – gondolom – nem volt elégedett a fordítással, s emiatt időközönként kicsit változtatott rajta.
Van
olyan, amit Ön szerint a művészetnek köszönhet?
Természetesen nagyon sok mindent! Szerintem
a világban bárminek a megértéséhez, bárminek a felfogásához kell a művészet. Vagy
úgy, hogy átéljük, vagy úgy, hogy műveljük, de lehetőleg mindkettő szükséges ehhez.
A
képeiben és a verseiben a külső világot nem zárja ki, megjelenik a munkáiban a
személyes élet?
Munka közben a belső és a külső világ is
meghatároz, emellett nagyon fontos a játék.
Az
életét is fel tudja fogni játékként?
Valahol igen, míg máskor változik.
Nagyban függ a körülmények alakulásától is.
Ha
valami rossz vagy igazságtalanság éri, az megjelenik az írásaiban?
Nem igazán. Vastag bőröm van, másképp
dolgozom fel a rossz eseteket. A másokat ért sérelmek, a világ sérelmei jobban megérintenek és
foglalkoztatnak, mint a sajátjaim.
A
rendszerváltás előtt és azután is hajléktalanként élt. Mit gondol, az emberek
hozzáállása
hogyan változott a hajléktalanokhoz, ha változott egyáltalán?
Inkább romlott, mint javult volna a
helyzet. És nem csak a hajléktalanság kapcsán, de hozzáértve a „normál” szegénységet is, mindenféle emberi viszony tele van sérüléssel és hiánnyal.
Az,
hogy romlott, észrevehetően milyen dolgokban nyilvánul meg?
Úgy látom, hogy az emberek egymáshoz
való hozzáállása változott meg negatív irányban. A nyolcvanas években is tapasztalható
volt, hogy nincsenek rendben a dolgok, de az emberek picit jobban odafigyeltek egymásra.
Jelenleg türelmetlenebbek, kirekesztőbbek lettek. Régen nagyobb nyitottságot érzékeltem a
többség részéről, nem éreztem azt a nemtörődöm lenézést, amit mostanában.
A
politikai helyzet miatt érzi ezt? Az hozott gyökeres változást?
Nem, bár a politikának is vannak ilyen hatásai,
de nem feltétlenül a politika ebben a hibás. A lelki-szellemi élet valahol átalakult, s
ezek minősége nem az anyagi jólét függvénye. Mindenképpen a felszínen kell tartani ennek a tudatosítását,
hogy nagyon fenyeget a lelki javak elvesztése, s ennek következménye a természeti
kincsek pusztítása, a környezetszennyezés is.
Javíthatatlannak
is látja az embert?
Biztosan megmenthető, nem sok esély van rá,
de azért van.
Ha
végiggondolja az életét, azért, mert hajléktalan, neheztel valakire?
Nem! Elfogadom úgy a körülményeket,
ahogy vannak. De igazán ez nem foglalkoztatott soha. Benne vagyok ebben a helyzetben, és még
nem adtam fel, bízom benne, hogy akár egy csoda folytán jobb lesz. Sose lehet
tudni, bármi történhet. Igyekszem nyitott lenni és csinálni a dolgom tovább, mint eddig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése