„Az
embernek nem marad más: nap mint nap beleszeret a jazzbe.”
Szabados
György
Ötven
éve, 1967 július 17-én, tragikusan fiatalon, mindössze negyvenévesen távozott
az élők sorából a legendás tenorszaxofonos és a jazzt radikálisan átrendező John
Coltrane, ezzel a fájó gesztussal pedig az utánozhatatlan Jazzóriások
Halhatatlan Társulatának tagjainak sorába lépett. Néhány itthoni szakmabeli kiválóságtól vett idézettel
és vele készült személyesebb hangvételű interjúmondatokkal adózunk a Mágus
emléke előtt. John Coltrane, minden túlzást nélkülözően kijelenthetjük, örök,
mint Arkhimédész törvénye, Platon dialógusai vagy Dionisziosz Szolomosz
himnusza.
„John
Coltrane egész életében békeszerető volt. Különösen nagy hatást tett rá a
vietnámi háború. Egy 1965-ös beszélgetésben azt kérdezte egy ismerősétől:”Miért
nem tanulják meg az emberek szeretni egymást?”
Simon
Géza Gábor: John Coltrane öröksége – életrajzi mozaikok
ELTE
ÁJTK KISZ Klub „Jazzfórum”, Budapest, 1981
37.
oldal
„S
bár Coltrane és Davis stílusa nem egyezik, mindketten azonos úton haladnak: a
jazz hagyományos kötöttségeinek fellazítására törekednek."
Gonda
János: Mi a jazz?
Zeneműkiadó,
Budapest
1982
87.
oldal
„Coltrane
azt tartotta küldetésének, hogy a saját elképzelései szerint folytassa mindazt,
amit Davisszel együtt kidolgoztak. Ám az ő világa érzelmi szempontból sokkal
bonyolultabb volt, így a zenéje Davis „egyszerű” muzsikájának egyfajta
antitézisét is jelentette. Coltrane kidolgozott egy elsöprő erejű, áradó
hangzást, ami szinte vulkánkitörésszerű szólókban valósult meg. Ekkorra
Coltrane egyesítette magában mindazt, amit Monktól és Davistől tanult.”
Kerekes
György – Pallai Péter
A
jazz évszázada
Fidelio
2015
299.
oldal
„Jó
tudni, hogy az atonális, vagy szabad improvizatív zenéhez többnyire a
legkiválóbb muzsiusok jutnak el, akik több, nyilvánosan is követhető periódus
(személyes zenei evolúció) után válnak alkalmassá arra, hogy átlépjék a
határokat, a valóban teljesen szabad művészi kiteljesedés irányába. Sok példát
említhetnénk, de talán elég, ha John Coltrane korai, kellemes swing-blues
dallamai és a legutolsó, free-jazz korszaka közötti nagy ívre gondolunk. Nem
hárunk messze az igazságtól, ha a valóban univerzális nyelven megszólaló,
szabad improvizatív zenék hátterében általában egy igazi géniuszt sejtünk – ha
nem is minden esetben, de legtehetségesebb, mennyet-poklot megjárt hiteles
követői személyében mindenképpen.”
Matisz
László: A hangok vonzása és taszítása
Gramofon
Könyvek
2016
70.
oldal
1965
Legutóbbi
lemezed Isten dicsőségéről szól. Miért?
John Coltrane: Néhány éve újra
elkezdtem hinni. Korábban többször is megtaláltam Istent, de mindig sikerült
elvesztenem. Vallásos családban nevelkedtem. Ők elvetették bennem a magot, és
bizonyos pillanatokban vissza-visszatértem a hitemhez.
1966
Ennosuke Saito: Rendben. Mi a
legelső és legfőbb dolog, amit szeretnél, hogy megértsenek belőled az emberek –
van valamilyen fajta politikai idea, művészi elképzelés, vagy valami más? Mi a
legfontosabb dolog, amit meg szeretnél mutatni az embereknek?
John Coltrane: Elsősorban a
szeretetet, másodsorban pedig a küzdelmet
említeném. Bár a kettő valamilyen
módon összetartozik.
Alice Coltrane
(Johnnak): Édesem,
kérlek, magyarázd már meg a szeretetet.
John Coltrane
(Alicenak): Egyszerűen
csak a szeretetet. Mindig. De hát mit értesz ezalatt? – Miért mosolyogsz így?
Alice Coltrane: Ezzel azt
akarod mondani, hogy a szeretet egyéni, netán szexuális jellegű?
John Coltrane
(Alicenak): A
szeretet tartja egyben az univerzumot. (Nevet).
Ennosuke Saito: Azt akarod
elmagyarázni, hogy a zene alatt a szeretet értendő. Ez a szó: szeretet,
számodra azt jelenti, ami Jézus életében, Jézus Krisztus által valósult meg?
Vagy az a szeretet, amely magában foglalja a nő és a férfi közti szeretetet,
valamint a szülő szeretetét a gyereke iránt?
John Coltrane: Igazán nem tudom
és soha nem is tudtam mindezt egymástól megkülönböztetni. Úgy gondolom, hogy
mindebben benne lehet Krisztus, Buddha, Krishna, avagy mindegyikük együtt. És mindegyikük,
úgy hiszem, ugyanaz az egység, az az Egy, ami az összeset leírja. Kivétel
nélkül ugyanarról az útról jönnek, a szeretet van ott a te munkádban is, és
számomra az Egy összes kinyilatkozásában.
1966
Tsujimoto: Néhány ember
azt állítja, hogy nem tudja megérteni a zenédet, míg mások odáig merészkednek,
hogy kijelentik: „Ez nem is jazz.”Nagyon frappáns válaszokat adtál eddig, de ismét
megkérdezném tőled, hogy milyen válaszok adhatóak azokra a kérdésekre,
miszerint nem értem a zenéd, nem értem a játékodat? Reagálnál erre?
John Coltrane: Értem, tehát kíváncsi
vagy, mit mondok ezekre.
Tsujimoto: Ha nem bánod…
John Coltrane: Oké, de nem gondolom,
hogy létezik ezekre koherens válasz. Azt hiszem, valaki, aki most nem érti a
zenémet, később majd megérti, esetleg újra meghallgatja, vagy pedig soha nem is
fogja megérteni. És, tudod, ez is egy út; egy csomó dolog van az életben, amit
soha nem érthetünk meg igazán. (Nevet).
És valahogyan mégis végigmegyünk rajta.
Forrás:
Coltrane
on Coltrane – The John Coltrane interviews
Edited
by Chris DeVito
Chicago
Rewiew Press
2010
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése