Ayhan Gökhan
Banyák Józsefnél gyerekkora óta eldöntött tény volt, hogy
ha felnő, zenével szeretne foglalkozni. A bárzongorázáshoz vezető útról, a
műfaj sajátosságairól és a frissen végzett zenészek kilátásairól is kérdeztük,
illetve megtudtuk, miért nem jött haza Banyák Kálmán hegedűművész Amerikából.
A
kezdet kezdete
Mindig nagyon szívesen
gondolok vissza a kunszentmiklósi gyerekkoromra. Édesapám cigányprímás, tehát a zene nagyon
korán meghatározta az életemet. Neki köszönhetően kezdtem el hegedűlni és
kottát olvasni öt éves koromban. Tisztán él bennem a kép, hogy a muzsikus barátai
előtt mindig azzal dicsekedett, hogy már hat éves koromban tudtam a hangnemek
előjegyzéseit, és a dúrok párhuzamos molljait. Ennek aztán komoly hozadéka volt
a zenei tanulmányaim során.
Két öcsém van, Robi
és Gyula, utóbbi testvérem szintén zenész. A zongorázást tulajdonképpen Robinak
köszönhetem. Hét éves korában szeretett volna egy zongorát, és édesapámtól
megkapta. Ekkoriban kilencéves voltam, hegedűn tanultam, de hamar elkezdtem
kacsingatni a zongora felé. Úgy adódott, hogy egy ideig párhuzamosan mindkét
hangszeren gyakoroltam.
Az általános iskola
negyedik osztálya után felvételt nyertem a Baksay Sándor Református Gimnázium nyolc
osztályos tagozatára. Tizennégy évesen sikeresen felvételiztem Budapesten a
Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolába, ahol szolfézs és hegedű
tanszakon végeztem. Ez az időszak
nagy változást hozott az életemben, komolyabban kedvet kaptam a jazzhez és a
bárzenéhez. Nem volt mese, kezdetét vette a nagy gyakorlások korszaka. Esze
Jenő zongoraművésznél, zenepedagógusnál tanultam a bárzongorázást.
Az érettségi után,
tizenkilenc éves koromban Amerikába mentem, mert a Costa Concordián elhunyt Fehér
Sándor hegedűművész meghívott zongorakísérőnek maga és a felesége, Horváth
Ildikó hárfaművész mellé, akikkel egy óceánjárón muzsikáltam együtt. A hajón a
klasszikus zenétől kezdve a szalonzenén át a jazzig mindenféle stílusban
játszottunk. Amikor hazajöttem, már egyértelmű volt, hogy a zongorát választom.
Abban, hogy sikeres felvételit tettem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz
zongora szakán, -- ahol aztán Oláh Kálmánnál végeztem -- döntő szerepe volt
Ifj. Szakcsi Lakatos Bélának, aki a felvételi vizsgára készített fel. Később a
Zeneakadémia jazz tanszakán a master diplomámat kitüntetéssel vehettem át.
Zongora, félhomályban
Bárzongoristaként először
családi és baráti rendezvényeken emeltem a hangulatot, később aztán egyik
muzsikálásból jött a másik. Tetszett,
hogy sokféle stílust sajátíthatok el. Korábban
nem készültem bárzongoristának, viszont feltett szándékom volt, hogy zenészként
minél több műfajban otthon legyek.
Első fellépéseim a
konzi ideje alatt voltak. 2012-ben jelentkeztem először az Országos
Bárzongorista Versenyre. Kétszer indultam a versenyen, ahol a fordulókban
többször is álltam az első helyen, de végeredményben a negyedik és a harmadik helyen
végeztem. Viszont a versenyek után több lehetőséget kaptam. Egy ideig a Táltos,
majd a Nimród nevű dunai vacsorahajókon
muzsikáltam. Emellett még játszottam az Aria Hotelben, illetve a Four Seasons
Hotelben is. Rengeteg időt vett el a zongorázás, ritkán akadt egy héten két
szabadnapom, de sokat tanultam belőle.
Ùgy gondolom, hogy
a jó bárzongorista kapcsolatban áll a hallgatósággal, és érzékelteti, hogy neki
játszik. A közönség tetszése könnyen mérhető. Odajönnek, kérik a kedvenc
számaikat. Egy bárzongorista mindig a közönségre van utalva. Érdemes körülnéznie, hogy milyen nemzetiségűek ülnek
az asztaloknál, figyelembe venni az ízlésüket. Nagy örömmel veszi a hallgatóság,
ha az országukból ismert híres slágereket muzsikálja számukra a zenész. Ellenben
az interpetálás adott, bátran kísérletezhetek, variálhatok a darabokkal a saját
ízlésem szerint. Próbálom előadni az örökzöldeket klasszikus és jazzes
stílusban, emellett a cigány identitás is megfűszerezi a zenét. A kreativitás a bárzongorázás egyik
meghatározó lényege. Állandóan törekszem az egyéniségre. Minden ember másmilyen és mindenkinél másféle érzést hoz felszínre
az épp hallgatott muzsika. Ha a zenész a saját gondolatait, elképzeléseit
próbálja megvalósítani, akkor idővel kialakul benne egyfajta egyéniség.
Emlékezetes
muzsikálásom, amikor az Ària Hotelben játék közben felfedeztem, hogy két
gyerekkori kedvenc jazz zenészem ül a közönség sorai közt: Randy Brecker jazz
trombitás, és Benny Golson jazz szaxofonos legenda. Muzsikálás után oda invitáltak magukhoz, beszélgettünk, tetszett
nekik a játékom. Hihetetlen történet a számomra, tudniillik aznap nem is nekem
kellett volna zongoráznom, de a másik zenész megfeledkezett róla és mert
hasonlóan elnéztem az időpontot, beugrottam helyette.
A zene ára
Büszkeséggel tölt
el, hogy huszonöt éves koromban jazz zongora tanár voltam az Egressy Béni
Zeneművészeti Szakközépiskolában. Sikerült
megtanulnom, hogyan érdemes átadni felelősségteljesen a zenei tapasztalatokat a
diákoknak. Több tanítványomat is sikeresen felkészítettem a Zeneakadémia jazz
tanszakára.
Sajnos manapság nagyon
nagy nehézségekkel szembesül a képzett zenészek legtöbbje. Az biztos, hogy hasznos a zene mellett a
polgári foglalkozás. Jobbnál jobb
zenészekről tudok, akik taxiznak, vagy biztonsági őrként állnak bevásárló
centrumokban, nem ritka, hogy portások. A zenei szakmára is igaz, hogy a
zenész létét is meghatározza az ismerettségi kör. Az iskolában az ember
összeismerkedhet olyan zenészekkel, akikkel esetleg később együtt muzsikálhat. Szerencsésnek mondhatom magam, eddig még meg tudtam élni a
zenéből.
Külföldön otthon
Jelenleg
Németországban, Bad Brückenauban élek a feleségemmel. Felvételt nyertem egy négy
tagú állami kurzenekarba, ahol magyarok a zenekartársaim. Két évre szól a szerződésem, a zenésztársaim már huszonhét éve
megszakítás nélkül ott muzsikálnak. Magyarországon is jól éreztem magam, de vágytam már egy kis változatosságra.
Számomra az a legfontosabb, hogy a zenével foglalkozhassak, és hogy folyamatosan
fejlesszem magamat.
Egy legendás nagybácsi
Családunk óriási
büszkesége a hegedűművész Banyák Kálmán. Számos, hihetetlennek tűnő története
része az életemnek. Azt gondolom, hogy minden zseni egyedi stílussal
rendelkezik, s ez alól Kálmán bátyám sem kivétel. Egész életében szabadon élt,
soha nem foglalkozott azzal, hogy mások mit gondolnak róla. Őszinte volt,
megmondta a véleményét. A zenét mindennél előbbre valóbbnak tekintette. Kedvenc
történetem róla, hogy mindössze három nap alatt megtanulta a másoknak több évi
gyakorlás árán elsajátítható Bartók hegedűversenyt. Akkoriban Yehudi Menuhint kísérték
szimfonikus zenekarral, de Menuhinnak nem maradt ideje arra, hogy elpróbálja a
darabot a koncert előtt, ezért szükség volt valakire, aki elszólózza velük. Sívó
József hegedűművész vélekedése szerint Banyák Kálmán nem csak megtanulta három
nap alatt, hanem: „ Sajnos jobban eljátszotta, mint Menuhin!“Amikor 1956-ban
Amerikába utazott, utána soha többé nem
látogatott haza, mivel babonásan félt a repüléstől. Utolsó kívánsága az volt,
hogy szülővárosában, Kunszentmiklóson temessék el.
Nagyon sajnálom,hogy itthon egyre kevesebb,élőzene hallható!
VálaszTörlésMinden szállodában,esti szórakozó helyen kötelezővé tenném,ennél hangulatosabbat el sem tudok képzelni,mikor a nyári estében kiszűrődik a bárzongorista által előadott remekmű.Egyébként minden évszakban csodás lenne,igazi polgári légkört,hangulatot teremtene.
Ez valóban igy van.Mint zenész dinasztiàból szàrmazó
VálaszTörlésmegerősithetem hogy a 60-as70-es években ez igy volt
minden szórakozó helyen szólt
a zene.