Ayhan Gökhan
– Izsó Zita
Az ember a hétköznapi
életben hogyan lehet képes arra, hogy eltekintsen a saját végességétől, amivel
nap mint nap szembesül, és nyitott tudjon maradni a túlvilág ígéretére?
Ez nem kerül különös erőfeszítésünkbe, megvan bennünk ennek a
szomja, és mint egy forrás, magától fölbuzog az életünkben. A dolgokhoz,
önmagunkhoz és egymáshoz olyan közünk van, ami sokkal gazdagabb, mint hogy az
időben meg tudnánk oldani, vagy be lehetne teljesíteni, és ezért mindebben
benne van annak a reménye, hogy ne a földi tapasztalatnak a rendjében merüljön
ki az életünk. Persze, előfordulhatnak olyan szakaszok, amikor – mint a világtörténelemben
is annyiszor – tömegesen eltompul az érzék, a vágy erre az egyén életében. Élni
kell tudni azokkal a dolgokkal, amiket a hit hagyományai megnyitnak előttünk.
És amikor ennek
ellenére feltör az emberben a halálfélelem, azon az Isten hogyan tud segíteni?
A kétségbeesésen?
A Csongor és Tündében olvashatjuk, hogy "Az élni nem tudónak baj, hogy él,/ A halhatatlannak baj, hogy halni kell." Senkinek nem egyszerű a halál, a hívő
embernek sem az. Nem tudjuk, hogy ez az átlépés a halálba, az élet befejezése
hogyan jön el. Az sem könnyű manapság, ami sok vonatkozásban tapasztalható, vagyis
hogy a természetes életet felváltotta egy mesterséges viszonyok közt zajló
élet. Sok mindenben segítenek rajtunk, például kisebb betegségek nem könnyen
pusztítanak el minket, meggyógyulunk és hosszabb ideig élünk, ugyanakkor azért
azt is látjuk, hogy a halál felé vezető út utolsó stádiumát az orvostudomány
nem mindig könnyíti meg. Sokszor megnyújtja, és mi nem szeretnénk, hogy sokáig
kelljen élet és halál között vergődnünk, máskor pedig látjuk, hogy egy ember,
akit mi is szeretettel igyekszünk itt tartani magunk között, leépül, emberi
méltóságát is elveszíti. Bizony akkor elszorul a szívünk, és szeretnénk, ha
ettől megkímélne bennünket az Úristen, vagy a saját életünk. Ezért imádkozunk,
s amikor ennek az ideje eljön, kérjük, hogy adjon alázatot és bizalmat ennek a
folyamatnak az elviselésére. Azt gondolom, hogy a régi ember ugyanúgy félt a
haláltól, akkor is, ha hitt az örök életben. A mai embernek másfajta kapcsolata
van a halállal, és szintén nem kevésbé könnyű vele a helyzete.
Az ember tehát hiába
hisz az örök életben, akkor is fél a haláltól. Lehet, hogy nem is a haláltól
fél. Akkor mitől fél? Az itteni élettől való szabadulástól tart, mert itt már
berendezkedett, jól érzi magát, s nem tudja, mi vár rá pontosan a halála után?
Azoknak az életében, akiknél a kereszténység kevesebb nyomot
hagy, s mindössze egy lehetőség a sok közül, azok így vannak ezzel. Valahol
áldott dolog is, hogy nem kiszámítható, nem tudjuk, hogy lesz, nem tudunk
felkészülni rá. Arra fel tudunk készülni, hogy igyekezzünk jól élni, és hogy ha
bekövetkezik, ne rossz helyzetben találjon bennünket. A Bibliában azt olvassuk,
hogy a halál egy büntetés, és ez a büntetés jellege az évszázadok alatt
változatlanul megmaradt. Vannak nagyon szép példák, hogy az ember milyen odaadóan,
megbékélten, bizakodó szívvel tud meghalni. Nem azért, mert így készült, hanem
mert ennek a kegyelmét megkapja az Úristentől.
Hogyan oldható fel az
ellentét aközött, hogy számtalan tragédia történik, és közben az ember ennek
ellenére bízhat Istenben és a gondviselésben? Nem vakmerő dolog bízni benne, ha
olyan sokan pedig különböző tragédiák áldozatául esnek?
Valószínű, hogy az Isten ezt a kiszámíthatatlanságot
akarattal rója ránk. Azért azt a bizalmat is a szívünkbe önti, hogy ha emberi
szemmel nézve valakinek a halála rosszkor jött, akkor ő is ott van, és aki ezen
átmegy, az nem biztos, hogy annyira katasztrofálisnak látja, mint aki kívülről
nézi. Aki kívülről nézi, az a maga evilági szempontjai szerint gondol rá.
Elképzelhető, hogy az illető nem fog azzal az Isten elé lépni, hogy miért nem
hagytad, hogy befejezzem az életem terveit, hanem, amikor ezen átesik, nem tesz
szemrehányást az Úristennek, hanem beteljesedésnek érzi azt, ami történt, és
békében elfogadja. Hogy az életünknek tulajdonképpen nem vagyunk urai, az
természetes, bár szeretnénk valamennyien azok lenni, azonban be kell látnunk,
hogy az sem lenne túl jó. Sokan elhatározzák, hogyha már meg kell halni, maguk
döntenek felőle. Ám ez megint nagyon riasztó, mert nem biztos, hogy ezt mi
tudjuk a legjobban eldönteni. Ez egy önkényes beleavatkozás a sorsunkba.
Bizakodó szívvel kell hinnünk, hogy az Isten jobban ura az életünknek, mint mi
magunk volnánk. Tehát azokkal a lehetőségekkel sem szabad élünk, amiket a
technika felkínál, hogy valaki fájdalom nélkül meghaljon, mert úgy gondoljuk,
hogy a fájdalommal való halál is magának az Istennek az akarata, s az jobb
nekünk, mintha fájdalom nélkül történne mindez, még akkor is, hogyha azt
szeretnénk a bennünk lévő ösztönös igyekezettel elkerülni. A hitünk azt mondja,
hogy az Isten jobb gazdája az életünknek, mint mi magunk volnánk. És ezt a
nagyon fontos dolgot rá kell bíznunk és érdemes is rábíznunk.
Hogyan fogadhatja el az
ember mégis a rámért dolgokat, hogyan nyugodhat bele abba, hogy ő ezt kapta és
ennek így kell lennie?
Ebbe nem is mindig nyugszunk bele! Azt is kaptuk, hogy ne
elégedjünk meg a meglevővel, hogy egy kicsit fészkelődjünk abban a helyzetben,
amibe kerültünk, és keressük annak a jobb megoldását. Az életben vannak
adottságok, amiket tényleg nem lehet megváltoztatni, de tudunk annak mélyebb
értelmet adni, és megpróbáljuk azokat az embereket, akikkel mondjuk egy
munkahelyre kerültünk, elfogadni, és megkeresni a nyitját annak, hogy megértsük
őket. Az emberekkel, a munkánkkal, a körülményekkel való viszony akkor is
alakítható, még ha nem is másítható meg, vagy gyökeresen nem is cserélhető fel.
Egy szobát is, hogyha nem tudunk másik lakást szerezni, elviselhetőbbé
tehetünk. Akár egy cserép virágot rakhatunk az ablakba, vagy bedeszkázhatjuk az
ablakokat, ha befúj a szél. Túl azon, hogy beletörődünk az elviselhetetlenbe,
megpróbálhatjuk kezelni a megmásíthatatlant. Az, hogy van bennünk egy ilyen
nyugtalanság, nem olyan rossz. Odaverjük magunkat a körülmények gátjaihoz, és
mert nem tudjuk megmásítani, ezért emberi módon kell viszonyulnunk hozzá. Nem
árt elfogadóbb módon közeledni ezekhez a dolgokhoz.
Hogyan tudunk azoknak
érvelni, akik azt a kijelentést, hogy létezik-e Isten, tudománytalan
ostobaságnak, primitív hiedelemnek gondolják?
Többnyire a tudományhoz nem értő emberek gondolják ezt. Ez
egy kicsit idejétmúlt szellemi áramlat, aminek a hullámai még jelen vannak. A
szél már nem fúj, de a tenger még hullámzik. Azok is, akik nem hisznek az
Istenben, manapság már nem csak udvariasságból, hanem alázatból is azt mondják,
hogy ők nem kapták meg a hitnek a kegyelmét, és nem állítják, hogy a többiek a
tudatlanságuk miatt hisznek. A tudomány maga nem igényli magának azt a fajta
biztonságot, mint amit valaha igényelt. Amikor az újkorban a természettudományok
hirtelen fejlődésnek indultak és óriási felfedezéseket tettek, és kiderült,
hogy a világ egészen más, mint amilyennek a primitív tapasztalat alapján
elképzelték, azt gondolták, hogy ez az új tudományos módszer mindent megismer
és egyre kevesebb annak a tere, amit korábban nem jártunk be, és idővel mindent
tudni fogunk. Majd kiderült, hogy ez nem így van. A tudomány maga ismerte fel
illetékességi körének a határait. Kiderült, hogy az új módszerekkel a létnek, a
világnak a megértéséhez nem lehet eljutni, ennek a hiánynak a megértése pedig
csak valamiféle ámulat vagy a hit által lehetséges. A hit szó esetében a szavak
használata nagyon érdekes. A „hiszek” szót a magyarban kétféleképpen
használjuk. Néha azt jelenti, hogy azt hiszem, hogy. Azt hiszem, hogy holnap jó
idő lesz. Ez azt jelenti, hogy nem biztos. A hitnek van egy olyan jelentése,
hogy hiszek valamit, mert hiszek valakinek. És ebben az esetben a hit nem egy
törékeny hit. Azon múlik, hogy tényleg kinek hiszek. A kereszténységben az
történik, hogy mi egy közös tapasztalatot őrzünk, ami szerint a világ mögött
meghúzódó Isten nem csak a teremtményei által ismerhető meg, hanem valamilyen
módon meg is szólított bennünket, és neki hiszünk. Abban hiszünk, hogy Ő
csakugyan szóra méltatott bennünket és a titkait kinyilatkoztatta előttünk.
Amik nem azért titkok, mert nem akarja közölni velünk. Azért titkok, mert a
magunk erejéből nem jutnánk el ezeknek a megismeréséhez, és még Ő sem tudja
ezeket maradéktalanul közölni velünk, hiszen tökéletlenek vagyunk rá, hogy ezeket
maradéktalanul megértsük. Mégis, az Isten a maga képére és hasonlatosságára
teremtett minket úgy, hogy megszólíthatók vagyunk és ezeket a szavakat, amiket
tőle hallottunk, őrizzük, és ezen alapszik a hitünk.
Sokszor az emberek
személyiségétől, veleszületett tulajdonságától is függ, hogy jók vagy rosszak.
Hogyan lehet megmagyarázni, hogy vannak, akik jók, vannak, akik rosszak, ha
minden embert Isten teremtett?
Nincs két egyforma ember, és nem csak a mély személyiség
különbözik, hanem másban sem vagyunk ugyanolyanok. Miért lennénk tehát ebben
egyformák? Kicsit egymásra is vagyunk bízva, ez is az életnek egy különös
gazdagsága, hogy mi emberek jobban különbözünk egymástól, mint az állatok. Az a
felosztás, hogy vannak nagyon jó és nagyon rossz emberek, nem egészen állja meg
a helyét, mivel nem lehetne így kettéosztani a világot. A jókban is van valami
rosszra való hajlamosság és a rosszakban is van valami jó. Néha tündöklőbb a
rossznak a jósága, mint a jónak a jósága. Nem egyszer a jónak a jósága
kiállhatatlanná válik. Ahogy az Evangélium is írja, Jézus nem azokkal az
emberekkel állt szóba, akik nagyon büszkék voltak magukra, hogy milyen jók,
hanem a bűnösökkel. Nem csak azért, mert őket akarta elsősorban megváltani. Az
a magyarázata, hogy több megértést talált bennük. A bűnös nem biztos, hogy
szégyelli magát, de önmagát terheli, és szomjasabb a megváltásra, mint az, aki
el van telve a saját jóságától és azt gondolja, hogy minden rendben van
körülötte, és másoknak kéne őhozzá idomulnia. Ez egy nagyon érdekes és izgalmas
dolog az emberben.
Ön esetleg találkozott
már olyan emberekkel, akik önteltnek mutatkoztak a saját jóságuktól eltelve?
Persze! Ez kísért is bennünket, hogy megvessük azokat, akik
nem a legjobbnak látszanak. A társadalmi helyzet is befolyásolja az embereket.
Egy-egy ember kevésbé van kísértve, hogy lopjon, és akkor azt gondolja, hogy ő
nagyon jó, amikor csak szerencsésebb körülmények között él, a másik pedig ki
van szolgáltatva a környezetének. Ezek nagyon összetett dolgok. Azok az
emberek, akiket nagy megvetéssel sújt a világ, döntő helyzetben nagylelkűnek
bizonyulhatnak. Nem is azért, mert azt érzik, hogy szükségük volna egy olyan
tettre, amivel jóvá tehetik a sok rosszat, amit elkövettek, hanem mert a döntő
dologban nagyobb lendületük van, mint a többieknek.
A hit egy olyan
kegyelem, ami nem mindenkinek adatik meg. Mit tudunk annak mondani, aki
szeretne hinni, de nem tud?
A Jóisten mindenkit meghív az üdvösségre, és meg is adja,
csak nem biztos, hogy akkor adja meg, amikor szeretnénk. Nem biztos, hogy egy
hittanár osztályába járó összes diák megkapja a hit kegyelmét. Lesznek, akik
dacosan elfordulnak attól, amit ő magyaráz, és velük is barátságosan kell
bánni, és az ők nyelvükön kell elmondani mindent. Megeshet, hogy az illetőnek
húsz év múlva jut eszébe, amit hallott, és akkor fog hinni. Van abban valami
kiszámíthatatlanság, hogy az ember mikor nyílik meg. Rossz volna, ha a hívő
ember azt gondolná, hogy a nem hívő azért nem hívő, mert gonosz, és ellenáll az
igazságnak, és ezt valahogy mindenképp meg kell törni, akár erőszakkal, akár
praktikával. Ez is egy sors. Nem tudjuk, mennyire felelős érte, nem tudjuk
firtatni, és tisztelni kell azt is, aki visszautasítja a hitről szóló
tanúságtételt. Ahogy mi is szeretnénk, hogy a nem hívő is tartsa tiszteletben a
hitünket, úgy nekünk is tiszteletben kell tartani a nem hívőnek is a nem
hívőségét.
És azért mit tehetünk,
hogy ne ítéljünk meg akár ennek alapján, akár más miatt másokat?
Figyelemmel kell tudnunk élni. Ennek köszönhetően sok mindent
megtapasztalhat az ember, ami aztán tényleg elgondolkodtatja. Nem taktikából,
nem a kellemetlenségek elkerülése végett fontos az ítéletünk eltitkolása. Az
Isten iránti alázattal kell ezen kiváltképp elgondolkodni, mert mi nem lehetünk
bírái a másiknak, érthetően nem ismerjük azokat a körülményeket, amik a másik
életét, sorsát alakították, nincs elég anyagunk ahhoz, hogy a másikat
megítéljük. Mi gyakran sodródunk olyan helyzetbe, hogy úgy érezzük, a nem hívők
túlságosan is lenéznek bennünket. Ilyenkor nem árt elgondolkodnunk azon, hogy
azért jó ezt megtapasztalnunk, mert mi magunk még inkább abban a helyzetben
vagyunk sokszor, hogy hajlamosak vagyunk lenézni másokat.
Sose felejtem el, a hatvanas évek elején a Kecskeméti
Piarista Gimnázium diákotthonának a vezetője voltam, és egy este bejött egy
detektív, és utasítóan mondta, hogy szét akar nézni. Mondtam, hogy jöjjön,
körbevezetem. Azt éreztem, hogy tisztelettel nézte, hogy sok gyerek rendben,
jókedvűen, rendesen él. A végén azt mondta, hogy tisztelettel nézzük a maguk
munkáját, de azért némi fenntartással is. És haragszunk, például magára.
Kérdeztem, miért. Azért, mert hazug embernek tartjuk. Mi okot adtam én erre? – érdeklődtem.
Nézze, én csak négy polgárit végeztem, és mégis tudom, hogy nincs Isten, maga
egyetemet végzett, és szintén jól tudja, hogy nincs, ellenben azt mondja, hogy
van, hiszen ebből él. Azt válaszoltam, hogyha tényleg úgy látja, hogy én művelt
ember vagyok, aki hazugságra is hajlandó, akkor beláthatná, hogy manapság
hazudhatnék valami hasznosabbat is ennél. Legalább azt higgye el, hogy én
komolyan gondolom azt, amit gondolok, hiszen ha tényleg hazugságra adnám a
fejemet, nagyobb karriert tudnék csinálni, és valami mást hazudnék. Nem mondott
semmit, elváltunk egymástól. Tisztelettel kell a másikhoz közeledni, a sorsa
előtt megállni.
Hol érhetjük el Istent,
hol találhatjuk meg a hétköznapokban, mi lehet a legmélyebb bizonyosság Isten
létezésére, amit megélhetünk?
A hívő embereknek a helyzete is sokféle, rendre különböző.
Nem ok nélkül nézünk fel a szentekre, s magunk között is találni olyan
embereket, akiket érett, hívő embernek tekinthetünk. A hitünknek is van egy
története, és nem biztos, hogy ez egyre tökéletesebb lesz. Az élet nem biztos,
hogy azt jelenti, hogy egyre közelebb kerülünk az Istenhez. Járunk egy utat, és
hol ez vagy az történik velünk és bennünk, és ránk szakadhatnak nehéz idők,
amikor a világi gondok és megpróbáltatások elhomályosítják a látóhatárunkat.
Törekszünk arra, hogy az Istenre vonatkozó kapcsolatokat képesek legyünk
magunkban istápolni. Imádkozunk, megkeressük azokat a szent helyeket, amik
sokat jelentenek számunkra. Ezek segíthetnek abban, hogy ez a hit végigkísérjen
az életünkben. Ha eltávolodunk tőle, igyekszünk megkeresni az okát, és több
figyelmet fordítani az imádságra, az Istenre. Valamiképpen ezeket a dolgokat
nélkülözhetetlen karbantartani magunkban. A forrásait az Istennel való
kapcsolatnak elevenen kell tartanunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése