Ayhan Gökhan- Izsó Zita
Magyarországon
állítólag minden második ember költő. Akár hihető, akár nem
ez a túlzásba vitt állítás, azzal mindenki egyetért, hogy
hazánkban a csak művészetből megélés vajmi keveseknek adatik
meg. Néhány költő polgári foglalkozásának jártunk utána,
avagy mit csinál a magyar költő, ha nem verset ír?
Első
alanyunk Győrffy Ákos Aegon és Mészöly-díjas szerző, aki jelenleg szociális
munkásként dolgozik egy hajléktalanszállón.
(Fotó: Bach Máté, Vagány Históriák) |
Széchenyi
István írja a Naplójában: „Megértem, hogy némely ember
hosszas bántalmazások és megalázások után, melyek ellen
védekezni nem tud, végül önérzetét, s minden hajlamát a
becsületességre és érvényességre elveszti, és a legaljasabb
vétkekbe és bűnökbe süllyed.” Előfordul, hogy teljesen
lemondtok egy hontalan emberről? Mert lehetetlen segíteni rajta,
túl agresszív, elutasító, annyira önsorsrontó
tehát, hogy a viselkedésével mások testi épségét
veszélyezteti. Mi történik a leglehetetlenebb emberekkel? Van
részmegoldás?
Hát,
bonyolult, összetett, megválaszolhatatlannak tűnő kérdés… Öt
éve dolgozom egy budapesti hajléktalanszállón. Ez az öt év elég
volt ahhoz, hogy találkozzam ilyen „lehetetlen” emberekkel,
magyarán olyanokkal, akik önmagukról és a világról is régen
lemondtak már. Vagy talán pontosabb úgy, ha azt mondom,
végérvényesen elfordultak önmaguktól és a világtól. Olyan
emberek, akik számára a külvilággal való kapcsolat egyetlen
megmaradt formája az agresszió. A hajléktalanszállók funkciója
pedig nem az, hogy az ilyen emberekkel bármit is kezdjen. Tudom,
hogy kegyetlenül hangzik, de ez az igazság. Ezek a
„leglehetetlenebb” emberek általában börtönben végzik vagy
meghalnak erőszakos halállal. Tertium non datur.
Mit
érzel reggelenként, a munkahely ajtaján belépve? Van olyan
idézet, mondat, amibe ilyenkor belekapaszkodhatsz? Vannak
alkalmazható, érvényes vigasz-mondataid?
Nincs
semmilyen idézet, nincs semmilyen mondat. Legalábbis nekem
nincsenek idézeteim vagy mondataim. Ezerszer elhasznált közhely,
hogy egy szociális munkás a személyiségével dolgozik, kénytelen
vagyok én is ezt mondani, mert tényleg nincs más eszközöm, mint
én magam. S hogy mit érzek? Őszintétlen lennék, ha azt mondanám,
hogy részvéttel a szívemben lépem át a szálló küszöbét
reggelente. Ez is egy munkahely, az ember óhatatlanul meg kell, hogy
keményítse a szívét, másképp nem megy. Ami nem azt jelenti,
hogy kiölöm magamból a részvétet, az együttérzést. Inkább
azt jelenti, hogy az ingerküszöb egyre magasabbra kerül. Már
észre sem veszek olyan dolgokat, amiken kezdő koromban még
megdöbbentem volna. Egy fekélyes lábszár bűze nem különösebben
feltűnő már. Egy télvíz idején mezítláb érkező ember
látványa sem tölt el döbbenettel. Az ember egy ilyen helyen sok
mindent lát, olykor olyasmit is, amit nem kéne látnia. (Van ilyen
kategória egyáltalán? Van olyasmi a világon, amit nem kéne
látnom? Költői kérdés…)
Ezek
a mindent és mindenüket elvesztett emberek a hitüket is
elvesztették? Jellemző rájuk a vallásosság? Milyen a viszonyuk a
vallással? Istenharag van bennük? Gyűlölet?
Amennyire
látom, sem istenharag, sem gyűlölet, inkább apátia és üresség
van bennük. Visszatérő szófordulat az ügyfelek körében, hogy
amikor a születési évüket bediktálják, hozzáteszik, hogy de
minek. Tehát hogy születtem ötvenhétben, de minek. Erről van
szó. A hajléktalanságban az üresség, a funkciótlanság érzése
a legmeghatározóbb. Hogy nem kellek senkinek, nincs szükség rám,
teljesen mindegy, hogy élek-e még vagy már meghaltam. Nem vár
senki, nem számít rám senki, senkinek nem jelentek semmit. Mintha
nem is léteznék. Bizonyos tekintetben nem emberi állapot. A
hajléktalan nélkülözi mindazokat a kötelékeket, amelyek emberré
teszik az embert. Persze most általánosságban beszélek, de a
nálunk megforduló hajléktalanok többségére valóban jellemző
ez az állapot. Miközben láttam már olyat, hogy valaki éjszaka a
szálló udvarán a Bűn és bűnhődést olvasta. Vagy Tolsztojtól
a Feltámadást. De nem ez a jellemző. Sokszor jut eszembe Samuel
Beckett, ha rájuk gondolok. Mindnyájan becketti figurák. A világ,
amelyben élnek, valójában elviselhetetlen. Nem csoda, hogy szinte
mindegyikük masszív alkoholista. Ezt nem is lehet tiszta tudattal
elviselni. Az már az életszentség kategóriája lenne.
Megfigyelhető,
hogy a nehéz helyzetbe került emberek, többek között a szegényebb sorsú cigányok helyzetének javítására szánt programok, a
felzárkóztatásukra kiírt uniós pályázatok gyakran semmire sem jók,
messze nincs közük a segítéshez. Hogy látod, a
hajléktalanok helyzetének a megoldására lehet komoly esély? Vagy a valóság száraz
ténye a lehetetlennel folytatott küzdelem lenne? A
legkétségbeejtőbb az egészben, hogy gyakorlatilag ma bárkiből
hajléktalan válhat egyik napról a másikra.
Szociális
munkásként talán nem mondhatnám, de mégis azt kell mondanom,
nincs esély a hajléktalanok helyzetének megoldására. Abban a
formában legalábbis nincs, ahogy ma próbálják/próbáljuk
kezelni ezt a problémát. Mert nyilvánvaló, hogy a
hajléktalanszállók nem a megoldást jelentik. A hajléktalanszálló
átmeneti megoldás, miközben vannak olyan hajléktalanok, akik húsz
éve élnek hajléktalanszállón. A hajléktalanok többsége olyan
mentális és fizikai állapotban van, ami alkalmatlanná teszi a
rendszeres munkavégzésre. A kitörés ebből a helyzetből ilyen
állapotban nem lehetséges. Csak a fiataloknak van erre esélye,
akik még nem gyökereztek bele ebbe az állapotba. De a fiatalok
(akik egyre nagyobb számban vannak jelen a szállókon) számára is
könnyebb útnak tűnik a bűnözés, a lopás, a rablás, a
kábítószer, a prostitúció. Sok fiatal hajléktalan a testéből
él, ez fiúkra és lányokra egyaránt igaz. Az úgynevezett
felzárkóztatási programok nevetségesek, többnyire csak arra jók,
hogy valakik zsebre tegyék az ilyesmivel járó pályázati pénzek
egy részét. A rendszerváltás óta semmiféle érdemleges állami
beavatkozás nem történt a hazai cigányság felzárkóztatására.
Azt lehet mondani, hogy a magyar állam lemondott a cigányságról,
sorsukra hagyta őket, nem számolva a következményekkel. Mert a
következmények borzalmasak lesznek, már most is borzalmasak, ez
egyre nyilvánvalóbb. Ma Magyarországon minimum egymillió olyan
ember él, akikről az állam lemondott. Mélyszegénységben élő
cigányok, mélyszegénységben élő nem cigányok, hajléktalanok.
És ott van még további kb. kétmillió ember, akik bármikor
hajléktalanná válhatnak, elég csak kicsit megpöckölni a
hátukat, hogy a szakadékba zuhanjanak a családjukkal együtt. A
számok, amelyekkel itt dobálózom, nyilván nem pontosak, de
nagyságrendileg mégis erről lehet szó. A saját bőrömön is
érzem, mit jelent a kiszolgáltatottság, mit jelent az állandó
fenyegetettség érzése. Ma Magyarországon ez a kiszolgáltatottság
általánosnak mondható, és nem látok arra utaló jeleket, hogy ez
a közeljövőben megváltozna.
Mik
a tapasztalataid, mi fáj a legjobban ezeknek az embereknek? Hogy
nincs hol lakniuk, hogy nincs családjuk, vagy, hogy alá vannak
rendelve mindenki más jóindulatának? A szituáció is egy
alárendeltségi viszonyt feltételez: ő a földön ül vagy
fekszik, és én fentről, úgymond „lenézek” rá.
Hogy
mi fáj nekik a legjobban? Az „egész”, azt hiszem. Önmaguknak
is fájnak, önmagukat is nehezen tudják elviselni, és persze
mindannak a hiányát, ami „normális” emberré tehetné őket.
Család, gyerek, munka. Képzeljük el, hogy átnéznek rajtunk vagy
undorodnak tőlünk, nincs kihez fordulnunk, nincs senkink, a
gyerekeinket tíz éve nem láttuk, az életünkben nincs jelen a
szeretet, csak az agresszió, a durvaság, az egymásra következő
napok pokoli körforgása. Csak ismételni tudom magam:
elviselhetetlen. Vagy csak nagy mennyiségű alkohollal elviselhető,
ami ahhoz kell, hogy minél hamarabb elpusztuljak, de a pusztulásomig
vezető utat is lehetőleg öntudatlanul tegyem meg.
Manapság
sajnos nagyon sokan nem fordulnak kellő részvéttel a hajléktalanok
felé, mert úgy tartják, hogy „nem akarnak dolgozni”, illetve
az a mondás is gyakori, hogy „saját maguk rontották el az
életüket, az egészet maguknak köszönhetik.” Mennyire jogos az
ehhez hasonló ítélet, valóban mindenkit a saját hibái juttattak
ebbe a helyzetbe, vagy vannak olyanok is, akik inkább szerencsétlen
külső tényezők, adottságok következtében kerültek az utcára?
Egy
olyan társadalomban, ahol a polgárok jelentős része napi
kenyérgondokkal küzd, egyszerűen nem lehet elvárni azt, hogy a
nála is sanyarúbb helyzetben lévőkkel sorközösséget vállaljon.
Ennek nem kellene így lennie, lehetne másként is, de nincs
másként, így van. Azzal együtt van így, hogy mindig lesznek
olyan önzetlen emberek, akik segítő kezet nyújtanak a
rászorultaknak. Magyarországon is vannak ilyen emberek, nem is
kevesen, de a társadalom egészére nem ez a jellemző. Szinte csak
azt hallani az utcán, a kocsmában, hogy a hajléktalanok maguk
tehetnek arról, hogy ilyen helyzetbe jutottak. Ami virágnyelven azt
jelenti, hogy felőlem dögöljenek meg, az sem érdekel. Elég sok
életútinterjút készítettem hajléktalanokkal, és ezek alapján
felvázolhatók bizonyos tendenciák. Így például az, hogy a
későbbi hajléktalanok általában mélyszegénységben élő
családokból kerülnek ki. Olyan környezetből, amelyben intenzíven
jelen van az agresszió, az alkoholizmus, a válás, a családon
belüli erőszak. Ilyen környezetből jőve nagyon nehéz nem
hajléktalanná válni. Ha ilyen közegben szocializálódik valaki,
attól nehéz elvárni, hogy felnőttként olyan mintákat tegyen
magáévá, amelyeket hírből sem ismer. Ha nincs tapasztalata a
rendszeres munkáról, a működő, szeretetteljes családról, a
gyengédségről, az egymásra figyelésről, a kötelességtudatról,
onnan kezdve egy olyan pályára fog állni, ami az aluljárókba
vagy a hajléktalanszállókra vagy a börtönökbe vezet. Ha így
közelítjük meg a kérdést, az mondanám, hogy sok hajléktalan
esetében már gyerekkorban eldőlt a kérdés, egyszerűen nem volt
más választása, mint a marginalizálódás. A minták itt is
nagyon fontosak. A mélyen bevésődött negatív mintákból nem
származnak sikertörténetek, csak kudarctörténetek. A mai
negyven-ötven éves hajléktalanok szülei általában csak azért
nem voltak már maguk is hajléktalanok, mert a Kádár-rendszerben
ilyen formában nem létezhetett hajléktalanság. Létezett persze
akkor is, csak körmönfontabban, de ez más történet.
A
legegyszerűbb persze azzal elintézni, hogy maguk tehetnek róla,
így a mi felelősségünk is azonnal megszűnik. De ezek hosszan
elhúzódó, bonyolult folyamatok, amelyekért voltaképp az egész
társadalom felelőssé tehető. Mi mindnyájan. Akik hagytuk, akik
mindent eltűrünk, akik birkaként megyünk a többi birka után,
akik nem akarjuk észrevenni, amit látunk, akik a homokba dugjuk a
fejünket és hagyjuk, hogy mindenféle gazemberek azt tegyenek
velünk, amit akarnak. Mert nagyjából erről van szó, erről a
paralizált társadalomról, amely paralizált társadalom semmiféle
felelősséget nem vállal semmiért, másokra mutogat és magába
roskad vagy artikulálatlanul üvöltözik. Egy ilyen állapotban
lévő társadalmon már szinte semmi nem kérhető számon.
Ezeknek
az előbb említett, könnyelműen ítélkező embereknek az
elképzeléseit talán némileg megváltoztatná, ha felismernének
az otthontalan emberekben valamilyen rokon vonást, érzést,
egyszóval valamit magukból. Éreztél már valaha olyat, hogy van
valami közös egy hajléktalan emberben és benned – természetesen
nem általános, fiziológiai dolgokra gondolok, hanem valami
olyanra, ami érdemes volt arra, hogy megjegyezd-, és ha igen, mi az
(és hogyan élted meg ezt a közösséget)?
Közösséget
nyilván érzek, de ez a közösség, hogy is mondjam, metafizikai
jellegű. Ez a peremvidéki lét, ez a bizonytalanság az enyém is.
Miközben persze (legalábbis erről győzködöm magam) az én
életemnek talán még vannak perspektívái, az övékkel
ellentétben.
Sokan
azt gondolják, az állam alapvető feladata lenne, hogy minden nehéz
helyzetbe került emberről gondoskodjon, mások azt mondják, hogy
oldják meg maguk, megint mások úgy érzik, nekik is kötelességük
segíteni, és szívesen adakoznak. Végső soron kinek a feladata
lenne, hogy segítsen ezeken az embereken?
Egy
társadalom többek között attól társadalom, hogy a nehéz
helyzetben lévő tagjain megpróbál segíteni, hogy senkit nem hagy
lecsúszni, elsüllyedni. Egy rendezetten működő társadalom
legalábbis ilyen, ilyennek képzelem. A magyar társadalom minden,
csak nem rendezetten működő társadalom, így aztán nem is
elvárható, hogy normális reakciói legyenek ezekre a problémákra.
Miközben persze olykor tanújelét adja annak is, hogy valahol a
mélyben még mindig motoszkál benne valami az összetartozás
élményéből (lásd árvizek, „hóhelyzet” stb). Az államtól
természetesen nem várható el, hogy a társadalom helyett elvégezze
ezeket a kellemetlen feladatokat. Be kéne látni, hogy amint Szent
Pál mondta, „tagjai vagyunk egymásnak”, s hogy amíg ez nem így
van, a helyzet semmivel nem lesz jobb, csak rosszabb. De persze
megoldási javaslataim nekem sincsenek, jobbára tehetetlen szemlélő
vagyok, mint a legtöbbünk.
A
leépülésnek nyilván van egy folyamata. Ha valaki utcára kerül,
melyik az a pont, amikor még visszafordítható a folyamat, amikor
még van esély arra, hogy a hajléktalan ember visszailleszkedjen a
társadalomba? Nyilván ez az a határ, amikor leginkább eredményre
vezethet bármilyen segítség, támogatás. Ilyenkor kinek a
jelenléte a legfontosabb, ki vagy mi segíthet a legjobban a semmi
határán álló embernek: a szociális munkás, az állam, esetleg
az adakozó emberek?
Nagyon
fontos, hogy a hajléktalan lehetőleg ne hospitalizálódjon, azaz
ne szokjon rá túlságosan arra, hogy ingyen jut ételhez, orvosi
ellátáshoz, ruhához, bármihez. Természetesen krízishelyzetekben
mindezeket biztosítanunk kell a számukra, de hosszú távon nem
szabad, hogy „belekényelmesedjenek” a hajléktalanellátó
rendszerbe. Mert igen sok hajléktalan számára egy idő után
tökéletesen megfelel ez az állapot. Hogy a kisujját sem kell
megmozdítania a napi egy tál meleg ételért, az orvosi ellátásért,
a télikabátért. Ebből adódik az, hogy hajléktalanszállókon
járva könnyen lehet az embernek olyan érzése, mintha egy különös
óvodába csöppent volna, ahol nagyra nőtt, elhanyagolt külsejű
gyerekeket zsúfoltak össze, akik összevesznek péksüteményen,
televízió-távirányítón, forró teán, és akik úgy gondolják,
hogy nekik minden jár, és ez a minden azonnal jár. Ez a
hospitalizáció, és ennek a mostani rendszernek ez a legnagyobb
veszélye. Hogy épp az ellenkező hatást éri el, hogy még azt a
kevés öngondoskodásra való készséget is kiöli a
hajléktalanokból, ami máskülönben talán még mozgósítható
lenne. A hatékony szociális munka éppen a „képessé tevés”
aktusán alapulna, de tömegszállásokon elképzelhetetlen bármiféle
hatékony munka, csak tűzoltásról lehet szó.
Láttál
már hajléktalan embert boldognak? Igazi, átélt, tudati
boldogságra gondolunk, nem valamilyen szer által okozott
delíriumra. Fel tudnád idézni, hogy mi okozta ezt? (Mivel lehet
valódi örömet szerezi az otthontalan embereknek?)
Egy
saját élményemet mesélném el. Egyszer, még kezdő szociális
munkás koromban odajött hozzám egy ügyfél, és sírva köszönte
meg, hogy az utcán köszöntem neki. Egyszerűen annyira elszokott
már attól, hogy emberként tekintsenek rá, hogy mélyen
megrendítette egy egyszerű köszönés. Ez persze nem az én
érdemem volt, én nem tettem mást, csak köszöntem. De ennek
alapján talán fogalmat alkothatunk arról, hányadán állnak ezek
az emberek az önbecsüléssel. Ez is egyfajta rendhagyó, furcsa
boldogság. Vagy az, amikor néhányuk zenél. (Mert működött a
szállón korábban egy hajléktalanokból álló zenekar). Zenélés
közben néha láttam egyikük-másikuk arcán valamit, ami talán a
boldogságra hasonlított. Vagy inkább olyan fokú belefeledkezés
volt az, hogy rövid időre nem voltak jelen önmagukban. De ezek
kivételes, ritka pillanatok. Mint a boldogság általában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése