Ayhan Gökhan
1.
Június másodikán
volt Úrnapja. Imádság, körmenet, virágszirmok. Ünnep és pompa.
Te hogyan viszonyulsz ezekhez a földtől és a valóságtól
elszakadó, valamilyen másik térbe és időbe áthelyező
eseményekhez? Látod a létjogosultságát egy ennyire felforgatott
világban?
Az ünnepeknek
minden formában hiányában vagyunk. Nagy az igény rájuk és nagy
a hiány, amelyet be kellene tölteni. De nincs meg már régóta
egyetlen ünnephez sem a szívekben az alázat és a szerénység,
amely a gőgről, az irigységről és a gyűlöletről le tudna
mondani. Megosztott társadalomban élünk már jó tíz éve, amely
nem engedi azt sem, hogy a másik örömének örüljünk. Az Úrnapja
egy csodálatos katolikus ünnep volt, Váradon mindenki örült
kétszáz éve, Csokonai korában. Csokonai is átment, ha csak
tehette. De a reformátusok már akkor se örültek ennek.
2.
Katolikus vagy és
költő. Hiszel az isteni kegyelemben? A megváltás misztériumában?
Görög katolikusnak
vagyok keresztelve, és betéve tudom a liturgiát. Egész
gyerekkoromban ez volt az egyetlen kulturális esemény, amelyen
részt vettem heti rendszerességgel, amely az állandó fizikai
munkát rövid időre megszakította. A családi traumák kitörölték
belőlem az emlékeket. Ha emlékezni akarok édesanyámra, beülök
egy görög misére. Mindig mellette ültem. Ott most is érzem a
jelenlétét. Hiszek a kegyelemben, de mást gondolok róla. Hiszek a
megváltásban, de arról is mást gondolok. Mindig mást.
3.
A köteteid
családi tragédiák miatt a fájdalomból és a fájdalom
megértéséből (is) építkeznek. A nagy elődök munkáit is
belengi a tragédiához inkább vonzódás, mint az örömhöz. Miért
lehet ez? Miért nem talált eddig a magyar irodalom érvényes
nyelvet a boldogság megfogalmazásához?
Az örömről írni
sokkal nehezebb. Nem is az a baj, hogy arról kevés szó esik.
Sokkal inkább a derű, ami hiányzik. A szomorúság, a fájdalom, a
tragédiákat átjáró derű. A gyász után el kell jönni a
derűnek és a megbocsátásnak. Ez hiányzik a hagyományból, ma
egyre inkább. De nem volt ez mindig így. Csokonai például így
ír: „Lilla vesztén sírdogálni/Drága sors nekem,/ Sírdogálva
haldogálni/szép halál nekem.”
4.
Az idei
könyvhétre jelenik meg a Kalligram Kiadónál első regényed, a
Nincstelenek. Mi történt, hogy a regény műfaja mellett döntöttél?
Milyen témát dolgoz fel ez a könyv?
A gyerekkorom
világának hangulatát, az elzárt szatmári világ levegőjét, egy
elpusztuló régi és egy pusztulásban élő új világ emlékezetét
megérzékíteni, ez volt a célom. Túl sok saját tapasztalat van
benne, hogy könnyű szívvel mondhassam: az egész fikció. Sok
valóságos kép van benne, de az egész mégis csak fikció. De hát
mi egy szövegben a valóság? És a regény, eleve a próza arra jó,
hogy kitalálttá lehessen tenni a valóságos világot.
5.
„Debrecen,
ó-kikötő, tájakat összekötő” – írta egy félig elfeledett
debreceni költő, Gulyás Pál. Te hogyan viszonyulsz a saját
városodhoz? Magadénak érzed Debrecent?
Lélekben tatai
vagyok, munkaügyi okok miatt tartózkodom itt többet. A feleségem
jogán is Tatán lakónak érzem magam. A vizek közelsége
gyerekkorom miatt is fontos. Tata a vizek városa, ahogy a szatmári
síkság is. Debrecen nem fogadott be. Például még sosem volt itt
könyvbemutatóm.
6.
Amikor tart egy
nagyobb munka, közben szoktál olvasni más műveket? Például a
regény írása idején milyen könyvek fordultak meg az asztalodon?
Ilyenkor a készülő mű választ olvasmányt vagy szabadidős
tevékenységként nyúlsz egy-egy könyv után?
Hát, én zugíró
vagyok. Éjszaka és hajnalban írok, egyébként dolgozom. Ez a
könyv, mármint a Nincstelenek évek óta készült. A múlt nyáron
találta meg a formáját végül. És az az igazság, hogy ez nem is
regény. Én pedig egyáltalán nem vagyok regényíró, aki
szisztematikusan dolgozik. Nem, én teljesen dilettáns vagyok. Nem
is író. Leginkább, ha egyáltalán valami, akkor költő. Azok meg
általában nem tudnak semmit, állítólag, csak az ujjukon
kiszámolni a szótagszámot.
7.
Rengeteg műfajban
írsz, több maradandó művet köszönhetünk neked. A regénnyel
párhuzamosan dolgoztál valamilyen más köteten? Három éve jelent
meg A testhez. Azóta nem készül egy új verseskötet?
A Nincsteleneken,
vagyis sokáig a Már
elment a Mesijás?
című szövegen dolgoztam édesapám halála, 2006 óta, hol csak
fejben, hol gépen és papíron is. A Nincstelenek
címet Németh Gábornak köszönhetem, hálás vagyok érte.
Egyébként pedig mindig versszövegen töröm a fejem és
versnyelveken. 2009 óta hosszúverseken dolgozom leginkább,
Bukolikatájban
(Idÿllek)
munkacímmel. De inkább csak nyáron.
(Megjelent a barkaonline.hu oldalon.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése