Ayhan
Gökhan - Izsó Zita
A nemrég nyilvánosságra hozott IPCC klímajelentésekről, az ezekben található újdonságokról és az alkalmazkodási stratégiákról kérdeztük Mika János klímakutatót, az MTA doktorát.
Mostanában
hozta nyilvánosságra az IPCC az új klímajelentés harmadik
részét. Mi az, amiben ez a három jelentés újdonságot jelent?
Három
jelentésről beszélhetünk. Az első tavaly szeptember végén
jelent meg, és azt tartalmazza, hogy mi történik az éghajlattal,
mire számíthatunk a jövőben. A második jelentést idén március
harmincegyedikén hozták nyilvánosságra. Ez már a konkrét
hatások elemzésével és az alkalmazkodás esetleges lehetőségeivel
foglalkozik, kiemelve a legsérülékenyebb területeket. Röviddel
ezután, április tizenharmadikán publikálták a harmadik
jelentést, ami a változások mérséklésének lehetséges módjait
tárgyalja. A három jelentésből leszűrhető egy, az
összefoglalókban talán kevésbé hangsúlyozott, ám nagyon
jelentős újdonság, ami izgalmassá teszi az egész kérdést. Az
eddigi jelentések ugyanis rendre azt fogalmazták meg, hogy
melegszik a klíma, emelkedik a hőmérséklet, ezzel szemben a
mostani jelentésben az az érdekesség, hogy kimondja, valójában
2002 óta nem emelkedik a Föld hőmérséklete. Ez természetesen
nem azt jelenti, hogy megnyugodhatunk, ugyanis a teljes éghajlati
rendszer energiatartalma egyértelműen növekszik. Van tehát egy
nagyon komoly ellentmondás, amire talán az adhat magyarázatot,
hogy az óceánoknak nagyon intenzív a hőelnyelése. Miközben
tehát a rendszer hőtartalma az üvegházhatású gázok
következtében folyamatosan növekszik, a légkör vízgőz tartalma
nem változik, ez pedig szinte olyan állapotot eredményez, mintha
megállt volna a felmelegedés, annak ellenére, hogy tulajdonképp
semmi oka nincsen megállni, hiszen az emberiség nem csökkentette a
káros gázok kibocsátását. Hatáselemzések szerint két tized
fokot kellett volna melegednie a légkörnek tíz év alatt, ehelyett
nullát melegedett. Azonban valószínű, hogy ez a stagnáló
állapot egyszer véget ér, mivel az óceán felső kétszáz méter
légrétegének a hőmérsékletkülönbsége már elkezdett
csökkenni. Csak azt nem lehet tudni, hogy a folyamat mikor indul
újra. Jövőre? Tíz, vagy húsz-harminc év múlva? Azért nem
mindegy, mert ugyanakkor az alkalmazkodási lépések, mint például
egy víztározó építése, szárazságtűrő fajták kinemesítése,
energetikai rendszerek bővítése, szűkítése, épületek
hőszigetelése is időt vesz igénybe. Kérdés az, hogy mekkora
melegedést tud még az emberiség elviselni. Valahol három és öt
Celsius fok között - amiből már nyolc tizedet biztosan megtettünk
- elkezdenek olyan visszafordíthatatlan folyamatok történni,
amikből nagy baj lesz, ha bekövetkeznek.
Milyen
problémákra gondolhatunk elsősorban?
Van
például az Antarktisz jege, ami több millió év alatt fejlődött
ki, és legalább százezer évek kellenek, hogy teljesen elolvadjon,
tehát ettől nem kell tartani. Ugyanakkor a Ross-tengernél létezik
egy olyan jégdugó, ami a kontinentális talapzaton a víz szintje
alatt fekszik. Ha az onnan leolvad, akkor öt méter
tengerszint-emelkedést okoz az egész Földön. Nem kisebb gond az
El Ninó jelenség, ami kettő-hétévente, teljesen szabálytalan
időközönként visszatér, és hónapokon keresztül egyes
területekre szárazságot, más területekre özönvizet hoz. Azt
mutatják a modellek, hogy a váltakozás is intenzívebbé és
gyakoribbá válhat a jövőben. Ez főképp a legfejletlenebb,
legsérülékenyebb térségek számára probléma. Ezek miatt is
fontos, hogy három fok fölötti hőmérséklet-emelkedés ne
következzen be, ám valójában minden tizedfok emeli a tengerek
szintjét. Az új jelentés abban is eltér a korábbitól, hogy
magasabbra veszi a klímaváltozással járó tengerszint-emelkedés
mértékét. A korábbi azt mondta, hogy legfeljebb hatvan centi, a
mostani szerint a felső határ a kilencven centi 2100-ra. Ehhez
képest, mint a harmadik jelentés is mutatja, 2001 és 2010 között
soha nem látott mértékben gyarapodott az üvegházgáz kibocsátás.
Drasztikus
mértékű klímaváltozással kell számolnunk?
Nem
tudjuk, hogy milyen mértékű lesz, keveset tudunk arról, hogy mi
hogyan fog történni. A normális megközelítés az, hogy a
rendszernek folyamatosan melegednie kellene, semmi nem biztosítja,
hogy ez ne folytatódjon. Nehéz alkalmazkodási projekteket számon
kérni bármelyik ország bármelyik kormányától, mert a
parlamenti demokrácia sajátos jellegéből következik, hogy
egy-egy kurzus rövid távra, egy-egy ciklus időtartamára tesz
ígéreteket, olyan intézkedésekbe pedig bele sem kezd, amelyek
hosszabb távon igazolnák az eredményességüket, hiszen ebből
közvetlen politikai hasznot ők maguk nem tudnának húzni. Így,
általában legfeljebb akkor történnek lépések, amikor
bekövetkezik egy-egy olyan természeti csapás, aminek mindenki
számára egyértelműen látható, azonnali hatása van.
Sokat
hallani a fagyott területek, a permafroszt felolvadásával járó
metánszivárgásról, ami állítólag erősebb gáz, mint a
szén-dioxid. Mit érdemes erről tudni?
Valóban,
a metán légköri koncentrációja a 2000-es évek elején rövid
néhány évig stagnált, majd 2007 után ismét növekedésnek
indult. Ebben minden bizonnyal az örökké fagyott talajok, az ún.
permafroszt területek olvadása a ludas. Az történt, hogy az
olvadással elkezdett felszabadulni az a metán-hidrát, amit
évmilliókkal ezelőtt, még a tenger mélyén zártak magukba a
később felemelkedő talajok. A metán ̶
amivé a légkörbe kerülve azonnal átalakulnak ezek a gázok ̶,
egyetlen molekulája valóban hússzor annyival tolja el a légkör
energiamérlegét, mint a szén-dioxid egy molekulája. Ugyanakkor a
levegőbe kerülés aránya 200 az egyhez a széndioxid javára (a mi
hátrányunkra), ezért a kibocsátott összes széndioxid tízszer
olyan veszélyes, mint az összes metán.
Ha
minden folytatódik tovább, a fagyott területek becslések szerint
mennyi idő alatt olvadnának fel, és ez milyen következményekkel
járna?
A
permafroszt területek olvadása sajnos elég gyors folyamat. Ha
hihetünk az előrejelzéseknek (amelyek az első évtized
stagnálását nem tudták reprodukálni), akkor 2050-re a mai 15
millió négyzetkilométeres összes terület (Európa
másfélszerese!) 20-50 százaléka megolvadhat. Ez bizonyára
hozzájárul majd a melegedéshez, de a szén-dioxidhoz viszonyítva,
az így kikerülő metán sem módosítja jelentősen prognózisokat.
Legalábbis, ezzel a metán-többlettel, mint a változást erősítő
visszacsatolással nem számolnak a prognózisok.
Ha
semmi nem változik, akkor Magyarországon a klímaváltozásnak
milyen rövid és hosszú távú hatásai várhatóak?
Hazánkban
is a hőmérséklet emelkedésével számolhatunk. Ez a
modellszámítások szerint a földi átlagnál harminc százalékkal
gyorsabban fog bekövetkezni. Ez nem Magyarország specifikus, hanem
a mérsékelt égövre vonatkozik, a medencehatásnak sincsen
különösebb szerepe. A csapadék változásai meglehetősen furcsán
oszlanak el. A modellek előrejelzése alapján az mondható, hogy a
téli időszakban kicsit még nőne is a csapadék mennyisége, a
nyári időszakban viszont néhányszor tíz százalékkal csökkenne.
A szélsőségek tekintetében furcsa kettősség lehet jellemző. A
rövid idő alatt lehulló csapadék mennyisége is megnőne, de az
aszályos napok száma is emelkedne, következésképp kevesebb lenne
a normális időszak. Van még egy fontos dolog, amit figyelembe kell
venni, és ez a városhatás. A nagyvárosokban ugyanis néhány
fokkal mindig magasabb a hőmérséklet értéke, ezt hívjuk városi
hősziget hatásnak. Azáltal, hogy anticiklonosabbá válik az
időjárás, ez a városhatás erősödik anélkül is, hogy több
kéményt húznánk fel. A városhatás akkor a legkiterjedtebb, ha
hétágra süt a nap, ha nem mozog a levegő, és a sötétebb
felületek több fényt nyelnek el, mint a világosabb felületek.
Egy kánikulai napon, ha a hőmérséklet mondjuk harmincöt fok, az
a városban harmincnyolc. A hőmérséklet emelkedésével
egyértelműen nő a halálozások száma, főleg a szív és
érrendszeri, de más betegek körében is. Például 2003-ban
Párizsban tizennégyezerrel több halott volt, mint általában
abban az időszakban. A hőségriadó minden évben visszatér
Magyarországon is, és ez még a fiatalokat is megviseli.
Szerencsére ez a legjobban előre jelezhető meteorológiai
jelenség.
Hogyan
lehet védekezni? Milyen alkalmazkodási stratégiák állnak
rendelkezésre itthon?
Nagyon
hasznos tud lenni az a fajta alkalmazkodás, ami az időjárás
szélsőségeihez kapcsolódik, függetlenül attól, hogy a
szélsőségek éppen majd mit csinálnak a klímaváltozás
folyamán. Előnyös lehet, hogy a nagy záporok csapadékát
megtartjuk és leadjuk, amikor fogyna a víz nyáron, vagy
meggátoljuk, hogy a villámárvizek jelentős folyamokká
alakuljanak, s elvigyék a házat, autót, állatot, embert. Ezek
hasznos alkalmazkodási lépések, akkor is, ha nem az éghajlat
változásához, hanem az időjárás szélsőségeihez való,
teljesen értelmes módszerek.
És
globálisan hogyan lehet védekezni?
Az
általános ellenálló képességet érdemes növelni, a
sérülékenységet ajánlott csökkenteni, de erre mindenhol
ugyanúgy megvalósítható alkalmazkodási stratégiát nehéz
felvázolni. Egészen más a helyzet a kibocsátás mérséklésével.
Azt nem szabad abbahagyni, mert a melegedés előbb-utóbb
folytatódni fog. Az atomenergia, ha éghajlati szempontból nézzük,
sokkal kedvezőbb, mint a fosszilis energia, mert semmilyen
klímaváltoztató következménye nincs, legfeljebb annyi, hogy az
atomenergiát előállító eszközök legyártása is kibocsátást
igényel. 1983-ban a világ energiakészletének a tizenhárom
százaléka megújuló energiából volt, 2008-ban szintén. Annyit
tudtunk elérni, hogy tartottuk a lépést a rettenetes
energiaigényben. Hasznos lenne, ha átalakulna a világ
energiarendszere és minél inkább a megújulókat preferálná.
Persze, a megújulókra sem úgy kell tekintenünk, hogy nulla
környezeti hatásuk van, csak sokkal kisebb. Az elektromos áram
esetében például két nagyságrenddel kevesebb az üvegházhatása
az összes megújuló energiaforrásnak, mint a hagyományos
fosszilis energiaformáknak. Igazából a fosszilis energiaformákon
belül is lehetne variálni egy kicsit, minthogy a földgáz alig
fele annyi széndioxid kibocsátással termeli meg ugyanazt az
energiát, mint a kőszén. Biztató, hogy energiatakarékosságban
tudunk is mit tenni, látszik, hogy összességében világszerte
javulnak a mutatók.
Egyébként
kinek a felelőssége elsősorban, hogy nem történtek eddig nagy
eltolódások a klímavédelem irányába? Az egyéneké, akik nem
hajlandóak lemondani bizonyos kényelmi dolgokról, vagy inkább a
gazdaság jelentősebb szereplőié?
A
felelősség közös, nem osztható le szektorokra. Ahogy az
éghajlatváltozási testületek is mondják, minden országnak
megvan a felelőssége, de nem egyenlő mértékben. Korábban a
fejlett országok okozták a növekedést, de most már évtizedek
óta a korábbi pályákat extenzíven követő néhány hatalmas
fejlődő ország. De, itt nehéz igazságot tenni, mert az ő egy
főre jutó kibocsátásuk még így is töredéke a
legfejlettebbekének.
Elképzelhető,
hogy ennek az egésznek később olyan gazdasági hatásai lesznek,
amelynek következtében gazdasági érdekből is kénytelenek
lesznek az országok komolyan visszafogni a kibocsátást és időben
átállni a zöldenergiára?
Léteznek
erre vonatkozó számítások. 2006-ban jelent meg a Stern-jelentés,
amely kiszámolta, hogy kevesebb pénzbe kerül az emberiségnek a
kibocsátás tudatos mérséklése, mint a változások
elszenvedésének a költsége. A jelentést sok kritika érte, mert
valóban, a klíma változását nem tudjuk olyan bizonyossággal
előre jelezni, a károkozását meg eleve nem, mint ahogy azt, hogy
mennyibe kerülne ilyen-olyan kibocsátás-csökkentő lépést
megtenni. Nem elég pontosak a számítások ehhez.
Hol
tájékozódhatnak a laikusok a klímaváltozásról és az
eredményekről, ha a média katasztrófahajhász cikkei helyett a
valódi, reális tényekről szeretnének tudni?
Ez
a bizonyos jelentés jó kiindulópont, de egyenlőre még csak angol
nyelven jelent meg, s az IPCC honlapján (http://www.ipcc.ch/)
megtalálható. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékesei
tervezik, hogy szakértők közreműködésével megjelentetik a
döntéshozói összefoglalókat magyarul. Számos más nyelven is
elérhetőek már a jelentések, ezek az autentikus, mindhárom
területen (változás, alkalmazkodás, mérséklés) alapul vehető,
legfrissebb források.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése